onsdag 15. april 2015

Egne laveldelplanter av stiklinger



Min absolutt favoritt blandt
sommerens blomster er lavendel.




Slik lager jeg mine egne stiklinger på våren.

* Plukk en liten stilk ved å dra den nedover, da vil det sitte en liten fot igjen
* Fjern de nederste bladene og plant 4-5 stk i hver potte.
* Vann godt og ha den i et ikke solrikt vindu, dekk gjerne med plast.
* Etter noen uker spirer stiklingene, de som ikke spirer fjernes.
* Knip av de første skuddene, da vil planten bli tettere.
* Plant ut når det er blitt varmt i været.





Utpå sommeren vil du få en flott
blomstring. I fjor fikk de besøk
av de nydeligste sitronsommerfugler.





Nå er det bare å glede seg:-)
Mine står nå og koser seg i vinduskarmen,
snart flytter de ut i Orangeriet.





Lykke til :-)

1 kommentar:

toves sammensurium sa...

Takk for gode tips og skjønne bilder av Lavendel.Jeg plantet fler-årig i fjor og hadde stor glede av dem,lenge.Men jeg var så veldig usikker på om de skulle klippes ned...enten vår eller høst?????? Håper de livner til igjen,for jeg vil gjerne formere enda flere med egne stiklinger :))))
Toveklem :)