søndag 31. august 2014

På tunet står et epletre


Vet ikke hvor gammelt det er
men sikkert rundt 100 år
Greinene er mosegrodde men
det bærer mengder av frukt hvert år.




Eplene er søte og gode,
jeg plukker og plukker inn.




Sukkerepler tror jeg de kalles
disse gammeldagse eplene.




De egner seg veldig godt til
eplegrøt og eplemos. Jeg trenger
ikke å tilsette sukker bare litt kanel.




Et tre til å bli glad i,
tror nok det har gledet
mange generasjoner.

Høstens søte godteri i 
tider da ungene de ikke hadde så
mye søtsaker å putte i munnen.




Ønsker alle en fin høstdag :-)

4 kommentarer:

Mor Inger`s hus sa...

Heldige deg.
Epler fra egen hage, og attpåtil med ett tre som kunne fortalt mange spennende historier om det hadde kunne snakke :)

Høsten er tid for matauk, og er så trivelig å høste frukt og bær som blir til saft, syltetøy og gode desserter utover vinteren.

Lykke til med eplefangsten.
:) Inger

Anne på landet sa...

hhhhei;)
Nå er det lenge siden jeg har vært på besøk og kan bare si at jeg har storkost meg!
Tipsene du deler om lavendelsukker og urtesalt? nam nam og gjett om jeg skal prøve det!
TAkK for deilig inspirasjon
klem fra Anne på landet

Gårdsjenta sa...

herlige med slike gamle trær :) og epler er jo utrolig godt!

Gårdsjenta sa...

herlige med slike gamle trær :) og epler er jo utrolig godt!