søndag 26. april 2015

Sitrontrær trenger stell og omsorg


Så stolt over å endelig ha
fått skikkelig avling på
sitrontreet mitt.





I dag har jeg beskåret treet
etter beste evne, det skal visst 
gi enda bedre avling.






Greinene jeg skar av måtte
jo få plass i en sitronmugge.





Bladene har en fantastisk duft
når man klemmer på dem. 
Hvis noen vet hva de kan brukes til,
er jeg takknemlig for tips.






Sitronplanten er ganske spesiell
den blomstrer og bærer frukt samtidig.
Både kart og moden frukt i alle størrelser.






Jeg gjødsler med sitrusgjødsel og
bruker spesialjord for sitrusfrukter.






Treet fikk byttet til en ganske stor
potte i fjor, etter det begynte det å
produsere frukt :-)






Frukten smaker nydelig, ganske
spesiell følelse å gå ut i orangeriet å hente
sitron til rekene.






Nyt våren :-) ha en fin dag

3 kommentarer:

Idemyldring i nr.9 sa...

Så herlig med et sitrontre. Du er heldig som klarer å overvintre det. Selv bor jeg i sone 5, så her er det vanskelig.
Tips til bruk av blader er å ha dem i supper og gryter, slik at du får litt smak.
Jeg har laget thai suppe, tom yum kong og der bruker jeg sitronblader. Et annet tips er også at jeg kjøper sitronblader i asiatisk butikk og dem kan man fryse ned og ta opp etter som man trenger.
Lykke til.

Mellom Himmel og Jordbær sa...

Så flink du har vært til å ta vare på treet. Fikk en fornemmelse av å være på sørlige breddegrader da jeg så bildene dine :) Jeg har aldri hatt en sånn plante, men husker at min farmor plantet kjerner av både appelsin og sitron og fikk flotte trær av dem. Hun hadde dem inne, men kan ikke huske at hun noen gang fikk frukt på dem :)
Hilsen fra Anette

Unknown sa...

Jeg er så heldig å kunne bo i Spania, og har uteplassen min full av Hibiscus (Hawairoser) de er yndlingsblomsten min. Igår fikk jeg ett sitrontre av naboen! Ikke for noe, bare for at hun ville glede meg! Så idag blir det hagesenter, krukke til treet og riktig jord. Det henger en enslig sitron på mitt tre, men regner med at det vil komme flere. Nydelige bilder du har agt ut.